Afvallen voor de zomer

Het mooie weer komt er weer aan, de zwemkleding wordt weer uit de kasten gehaald. Het lichaam moet er dan natuurlijk wel weer in passen, de extra winter kilo’s moeten er weer vanaf!

De winter kilo’s kunnen er natuurlijk deels vanaf gehaald worden door fanatiek te gaan lijnen / diëten, echter alleen een dieet is vaak niet genoeg om af te slanken. Daarnaast is het vaak ook wel fijn als de conditie voor de zomer ietwat verbeterd word, zodat het bewegen in de zomer gemakkelijker gaat en je niet bij de kleinste inspanning nat bent van het zweet.

De enige manier om de conditie te verbeteren en tegelijkertijd af te vallen is sporten. Gelukkig hoef je niet tot het uiterste te trainen wanneer je wilt afvallen. Het is vooral belangrijk om lang genoeg te bewegen en daarbij gezond te eten.

Een lichaam bevat verschillende “verbrandingsmechanismen” en helaas, pas na een half uur achter elkaar (op een lage intensiteit!) bewegen zit je in het vetverbrandingssysteem. Je dient dus een half uur te bewegen op een lage intensiteit, dit houdt in dat je bijvoorbeeld kunt gaan wandelen, fietsen, zwemmen, skeeleren of iets in die richting.
Naast het vet kwijtraken is het ook fijn om wat strakker te zijn, iets strakker in het vel te zitten. Dit kan worden gedaan door middel van krachttraining. Krachttraining kun je gemakkelijk zelf doen met of zonder gewichtjes. De oefeningen die je bijvoorbeeld kunt doen zijn de buikspieren (crunches) de bilspieren (squads) de beenspieren (lunges) en de armspieren door middel van gewichtheffen. De zwaarte van de oefeningen kunnen worden bepaald door het aantal series / herhalingen van de oefening, hoe vaker de oefening wordt herhaald, hoe zwaarder deze is. Het is verstandig om te beginnen met 3 series van 10 herhalingen en dit vervolgens op te bouwen qua herhalingen. Dus na een week 3 series van 15 herhalingen etc.. Ook kan de zwaarte worden bepaald door gebruik te maken van gewichtjes. Wanneer je vet afvalt en je je spieren gaat trainen, worden de spieren beter zichtbaar en is het six-pack snel te zien!

Naast het sporten is het ook belangrijk dat er niet te veel en te vet gegeten wordt. Vooral gevarieerd uit de schijf van 5 en minimaal 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag. Ook is het belangrijk dat er vooral water wordt genuttigd. Ook tijdens het sporten kan het verleidelijk zijn om sportdrankjes te drinken, het is beter om water te drinken in plaats van sportdrank. In sportdrank zit erg veel suiker, van suiker kom je aan en dat is juist hetgeen je niet wilt wanneer je wilt afvallen.

Fijne (slanke!) zomer!!

 

FabianAfvallen voor de zomer

Leave a Comment