Drie psychologische tips om afvallen makkelijker te maken

Veel mensen weten niet dat afvallen vooral een kwestie van psychologie is. We weten immers allemaal dat het vooral te maken heeft met sporten en minder eten, maar hou dat maar eens vol! Daarbij komt het toch vooral aan op psychologie. Gelukkig kun je gebruik maken van een aantal gemakkelijke psychologische tips om afvallen gemakkelijker te maken.

  1. Zoek hulp van anderen: veel van wat we doen, doen we omdat we in een goed blaadje willen komen bij anderen. Dat gegeven kun je goed gebruiken als je wilt afvallen. Er zijn een aantal manieren om dit in de praktijk te doen.

Zo kun je bijvoorbeeld een weddenschap met mensen aangaan. Als je niet afvalt, moet je bijvoorbeeld geld doneren aan de PVV (of een andere politieke partij waar je een hekel aan hebt).

Daarnaast kan dagelijks contact met mensen via een app als fatsecret ook helpen om je dagelijks met je doel in contact te brengen.

Tot slot kun je ook met mensen gaan sporten. Dat helpt je om een beetje harder te werken en zorgt er ook voor dat je daadwerkelijk gaat sporten als je je dat hebt voorgenomen.

  1. Zet doelen. Er is heel veel onderzoek naar het stellen van doelen gedaan en er blijkt steeds dat het enorm goed helpt om je doelen te halen. Mensen die geen doelen stellen, presteren ook veel minder goed dan mensen die wel doelen stellen.

Natuurlijk is het niet zo dat het stellen van doelen je op zichzelf helpt om je doelen ook te halen, maar het zorgt er wel voor dat je gedrag meer gestuurd wordt.

  1. Zorg dat je genoeg rust. Dit is niet alleen belangrijk voor het sporten, maar ook voor je zelfdiscipline. Het blijkt namelijk dat je zelfdiscipline ook een soort spier is. Als je vaak zelfdisicpline inzet, zul je er ook beter in worden. Als je echter teveel zelfdiscipline inzet, zal het er voor zorgen dat deze bron uitgeput raakt, waardoor je uiteindelijk toch toegeeft aan verleidingen. Neem daarom voldoende rust om er voor te zorgen dat je zelfdiscipline op tijd bijgevuld raakt.

Een bijkomend voordeel is dat voldoende rust er ook voor zorgt dat je niet te zeer gestresst raakt. Dat is voordelig omdat stress niet goed is voor je spieropbouw.

Een psycholoog om af te vallen?

Zoals je leest is afvallen vooral iets waar je je psychologie voor moet inzetten. Het kan dan ook de moeite waard zijn om een psycholoog in te schakelen om af te vallen. Dit is vooral handig wanneer je er erg veel moeite mee hebt om verleidingen te weerstaan of wanneer je een emotionele eter bent.

FabianDrie psychologische tips om afvallen makkelijker te maken

Leave a Comment